caută:   
 
 

evenimente culturale

 

Laughter, Forgetting, Love – Râs, Uitare, Dragoste. Bucharest Art Week la Biblioteca Națională
14-16 octombrie 2015

Miercuri, 14 octombrie 2015, la Biblioteca Națională a României va avea loc, de la ora 18:00, în cadrul evenimentului Bucharest Art Week, un artist talk intitulat DIA-SAHIA şi conservarea trecutului, coordonat de artistul vizual Claudiu Cobilanschi, temele explorate fiind forgetting/uitare, laughter/râs, love/iubire, iar de la ora 19:00 va fi prezentat proiectul expozițional (instalație video) Kinema Ikon – Dragoste și Râs (curatori: Călin Man şi Olga Ștefan). 
Vineri, 16 octombrie 2015, 16:00-17:30, în ultima zi a Bucharest Art Week, artista Sarah Sweeney va vorbi despre conceptul Digital Forgetting (Uitarea digitală) – prezentare în limba engleză.


Claudiu Cobilanschi: „Sfârșitul anilor ’50 prinde Studioul Cinematografic „Alexandru Sahia” ocupat până în pânzele albe în calitate de uzină complexă a post-realității, oglindă mișcătoare și subiectivă a unor timpuri intens prefabricate. Lentilele aparatelor de înregistrare se mută înainte și înapoi – unele după butoanele de la centru, altele după potențiometre tehnice și estetice necunoscute. Operatorii cartoanelor proiectează premieră după premieră, țara crește odată cu numărul de baraje construite. Până la difuzarea în rețeaua de biblioteci și cămine comunale a proiectoarelor de peliculă 16mm, dimensiune ideală pentru filmul documentar, beneficiarii pot împrumuta, precum – mult mai târziu – casetele video VHS, filme, diapozitive cu subiecte diferite, pentru a putea fi vizionate cu un aparat foarte simplu de proiecție. Titluri precum „Milionarii din Jariștea”, „Teorema lui Pitagora”, „Bogățiile subsolului patriei noastre”, „Energia Nucleară” fac deliciul foștilor comsomoliști. Fiecare activist și profesor are obligația de a folosi aceste proto-power-point-uri pentru a-și ilustra pledoariile convingătoare. Persuasiunea are multiple instrumente, iar cel al diapozitivului documentar își trăia perioada de glorie”.

Călin Man şi Olga Ștefan: „La sfârșitul anilor ’80, de Crăciun, Domnul Săbău proiecta la sediul kinema ikon hazliul film de montaj numit Jurnal. Filmul cuprinde momente vesele din viața cotidiană a perioadei comuniste când TOTUL era minunat (și se scria cu î din i): orice om avea un loc de muncă, salariu, primea un apartament, carne de porc de trei ori pe an, curent electric din când in când, cărți pe sub mână, discuri de la neamuri fugite în Occident, haine refuzate la export și câte și mai câte. De regulă ne întâlneam joia la kinema ikon; la „cineclub” cum îi ziceam atunci și întotdeauna stabileam că rămâne cum ne-am înțeles, până joia viitoare. Între aceste întâlniri, cei mai harnici dintre noi produceau filmele tinereții lor. Dar nu întotdeauna putința depășea voința. Așa se face ca au rămas de izbeliște secvențe, cadre sau chiar mici povești personale care nu și-au găsit locul în vreun film de autor. De bună seamă, Domnul Săbău a sesizat potențialul artistic al acestor materiale și le-a pus cap la cap, cu cap, ca să încapă… În decembrie ‘89, chiar în joia când s-ar mai fi proiectat o dată Jurnalul, în piața din fața primăriei era zarvă mare. Noi atunci am zis că mergem la revoluție. Am fost. Am văzut. Am câștigat dreptul de a lua totul de la zero. kinema ikon și-a început atunci seria de experimente instalaționiste, computeriste, video, interactive, orice – numai film experimental – nu. După 25 de ani am pornit un nou proiect numit kinema ikon: serial care, așa cum îi spune și numele, funcționează ca un serial compus din sezoane și din episoade. Cu deosebirea că fiecare episod este o expoziție de autor care are loc în sala kinema ikon de la Muzeul de Artă din Arad. La finalul sezonului, autorii produc pentru fiecare episod câte un film (conform convenției, să îi zicem experimental). Până acum au fost 2 sezoane cu câte 10 episoade fiecare. Instalația Dragoste şi râs cuprinde, așadar, o selecție de filme experimentale pe 16 mm (1970-1989) şi colecția de filme digitale realizate ca episoade ale serialului început în 2013. Este o alăturare simbolică a două epoci diametral opuse, uneori greu de sincronizat, dar cu siguranță interesante”.
Kinema Ikon este cel mai longeviv grup artistic din România, înființat în 1970, în Arad, de George Sabău. De la întemeierea lui, grupul experimentează în zona de film, video, hiper-media, tehnologie.

Sarah Sweeney: „Memoria autobiografică privată a devenit publică și externalizată prin intermediul sistemelor de înregistrare și a social media. Prin introducerea practicii victoriene a fotografierii morților, amintirea a devenit o activitate externalizată, făcută publică prin statutul fotografiei ca obiect al memoriei. Explozia mediilor de socializare online din secolul XXI a oferit acestor obiecte o circulație mai largă, permițându-le să călătorească dincolo de rețeaua lor de legături geografice imediate. Această mișcare de la un cerc intern către o rețea lărgită a produs un fenomen de pseudo-memorie în care devine posibil să deții amintiri ale unor persoane pe care nu le-ai cunoscut sau ale unor evenimente la care nu ai asistat. În această nouă cultură, uitarea devine un act radical. Uitarea este contraproductivă în relație cu infrastructura păstrării memoriei, prin producerea de arhive, experți în conservare și restaurare, baze de date și albume de artă. Totuși, lucrări recente în psihologie socială și știința memoriei arată că uitarea poate fi benefică în tratamentul unor dezechilibre traumatice ale memoriei. În această prelegere voi explora tensiunea dintre actul uitării și o cultură saturată cu obiecte persistente și publice ale memoriei”.

Dedicat artei vizuale și construit în jurul ideii de experiment, de schimb cultural și dialog între artiștii europeni, Bucharest Art Week se dorește a fi un cumul de manifeste artistice integrate celor desfășurate în capitalele europene care au instituit săptămâni ale artei contemporane (Berlin, Basel, Viena, Budapesta, Lisabona, Londra).
Evenimentul este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Artelor Contemporane (APAC), finanțat de ArCuB și Primăria Municipiului București, în cadrul programului „Ești București” 2015, de Administrația Fondului Cultural Național, Administrația Monumentelor și Patrimoniului Turistic, Institutul Cultural Român și Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”. Anul acesta se desfășoară în perioada 9-16 octombrie, pe tema Laughter and Forgetting / Râs și Uitare. Prima ediție, pe tema Orașe, granițe și atitudini, s-a desfășurat în perioada 26 septembrie – 4 octombrie 2014, Biblioteca Națională fiind de asemenea partener.


inapoi

cataloage/baze de date

 
 

Instrumente pentru Editori

 
 

Strategie. Dezvoltare

 
Comentariile și propunerile dumneavoastră pot fi trimise la adresa strategie@bibnat.ro

 

Programul bibliotecii

 
În perioada 01-31 august 2017 sălile de lectură vor fi închise pentru public.

Utilizatorii vor avea acces doar in spaţiile special amenajate pentru studiu de la parter, mezanin, etajele I şi II.

Programul de acces în spațiile libere:

Luni, Miercuri, Vineri: 08.00 – 18.00
Marţi, Joi: 08.00 – 20.00
Sâmbătă: 09.00 – 17.00
 

Biblioteca Digitală Naţională

 

 

CASIDRO

 
 

Voluntar la Biblioteca Naţională

 
Programul „Voluntar la Biblioteca Naţională” vă oferă oportunitatea de a juca un rol activ în activitatea și promovarea Bibliotecii.
 

legături

 
 

proiecte europene

 
The European Library
Căutare în 47 de biblioteci naţionale europene!



Europeana – Biblioteca digitală, muzeu şi arhivă
www.europeana.eu

Manuscriptorium – portalul manuscriselor europene
www.manuscriptorium.com
 
 
 
 
Copyright © 2017 Biblioteca Naţională a României